(L) Kan man bibehålla sin löpkapacitet, trots att man inte kan springa?


(Dagen till ära - rosa kompressionsstrumpor med hjärtan på)

Dagen D var det idag. Dagen då träningsexprimentet "Kan man bibehålla sin löpkapacitet, trots att man inte kan springa" inleddes.

Stressfrakturen gör ju träningen begränsad. Längdskidåkning går bort, likaså gör konditionsklasser på Sportlife (kan ju inte belasta foten). Men det finns saker som jag KAN göra.

  • Crosstrainer - baklänges...

  • Vattenlöpning

  • Styrketräning (har väl inte lika mycket att göra med löpkapaciteten, men ändå)

Mycket alternativ träning kommer det att bli. Coach Robert uppskattar till att jag kommer att behöva träna närmare dubbelt så mycket tidsmässigt för att ligga kvar på samma nivå. Men detta måste väl vara en överdrift? Att jag behöver träna mer, det är jag helt hundra på, men räcker det inte med en 50 %-ig ökning? Vad tror ni?

3 kommentarer:

  1. Du måste "belasta" hjärtat tillräckligt mycket så använd pulsband så att du vet hur jobbigt det är för "pumpen". Annars är det lätt att du "bara" blir trött "lokalt" = musklerna och inte "centralt" = hjärtat och då kommer du tyvärr tappa kondis = syreupptagningsförmågan...
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. När Meb Keflezighi var skadad så tränade han vattenlöpning två pass om dagen. Han blev vän med alla damer som gjorde vattengympa!! :-) Det finns hopp tjejen!

    SvaraRadera
  3. Hm...de som tränat vattenlöpning har, vad jag förstått, inte direkt ökat sin tid i bassängen jmf med om de skulle sprungit men ändå behållit eller till och med ökat sin kondis. Dock har jag inga siffror eller belägg för detta.

    Det är tråkigt med skador men kan man komma igenom det hela med bra och rätt träning kommer man ut starkare som person.

    När jag var borta pga skada "passade jag på" att köra extra mkt styrka för att bli starkare i de muskler jag behöver som löpare.

    kör hårt!

    SvaraRadera