Ladda inför den långa rundan

I morgon bitti har jag satt klockan på 05.00 då är det dags för min långa runda 26km, 2,6 mil.  Jag borde ha sprungit runt 3 mil som det längsta men p.g.a min skada så har jag inte tid med bara två veckor kvar.  26km får duga!

Den här är en av mina favoriter! Vi åker till Solana Beach vilket är ca 25 min från San Diego längs HWY101 och kusten upp mot Los Angeles och San Francisco.  Därifrån tar vi tåget upp till Oceanside. Från Oceanside så springer vi längs kusten tillbaka till Solana Beach vilket blir 16 miles - 26km.
TrailMix Ultima och nuun
En super kombination


När man springer över en timma så gäller det att ladda och förbereda sig rätt. God sömn är A och O men det behöver inte alltid vara kvällen innan. Det är nästan bättre att sova gott två kvällar innan ett långt lopp, speciellt inför en maraton.

 Att hålla vätskebalansen i kroppen är en hel vetenskap. Du vill inte dricka för mycket och inte för lite....  uttorkning är vanligt när man springer långt.  Det händer oftare om du springer tex. en mara under 4 timmar.  Springer du längre än 4 timmar skall du också akta dig för Hyponatremia, vilket händer när man dricker för mycket vatten och sportdyck under loppets gång.
 Män har större chans för dehydration än kvinnor för att dom svettas mera.  Vältränande kvinnor är också i riskzonen... beroende på hur mycket man svettas, då är risken större för uttorkning. Samma är ju fortare du springer .. mera svett osv.  Vätskeintag är något som man inte får ta lätt på.  När man springer en tävling så skall man hålla samma rutiner som man har gjort under träning.  Det är viktigt att vänja kroppen vid samma rutin... och naturligtvis anpassa lite angående hur vädret är...varmare väder mera vätska...

Det finns många åsikter angående att dricka kaffe före träning och lopp. Undersökningar visar nu att kaffeine har fördelar när det kommer till prestation.  Så... dricker du kaffe annars kan du göra det innan ditt lopp.

Kolhydrater är ett måste dagarna innan, det är kroppens bensin, som ger energi till musklerna. Maten skall också innehålla protein men skall focuseras på mera under träningsveckorna än två-tre dagar innan ett lopp.  Jag äter mycket nötter och mörk choklad som mellanmål, till frukost blir det Start liknande flingor och till middag pasta med lätta såser, grönsaker och kyckling eller stek.  Dagen innan dricker jag vatten med nuun eller Ultima, båda är vätskebalanserande och innehåller mineraler som är viktiga för prestation och återhämtning.

Just Plain GU för mig...
Innan en tävling kollar jag alltid vilken dryck (förutom vatten) som serveras på vätskekontrollen. Du vill inte dricka något som din kropp inte är van vid. Detta är ett ypperligt tillfälle att införskaffa samma sportdryck och smak veckor innan loppet så att du kan vänja dig vid smaken och innehållet.

Jag tar också med mig min egen energigele när jag tävlar och under träning. Runningskirts har ju dom fantastiska fickorna på sidan av kjolen med kardborreknäppning som gör det lätt att förvara engångsförpackningarna av GU energy gel.  Jag tar en cirka varje 45 min och en innan startskottet.

Man skall försöka att hålla sig borta från för mycket socker i drycker och energi gele och barer. Jag tar en sodium (salt) tablett kvällen innan och på morgonen innan ett maraton, jag har också en extra tablett i fickan. Saltabletter kan regelera vätskenivån och motverkar kramp när man har varit på benen ett tag.

Återhämning efter ett lopp är superviktigt... dricka och äta inom 30 min efter ett lopp... mjölkchoklad skall vara en höjdare!! Isbad, massage och vila...

Om man inte kan komma ihåg allt, så är  gyllene regeln innan den stora dagen:

TESTA INTE NÅGOT NYTT DAGARNA INNAN ELLER PÅ TÄVLINGSDAGEN! HÅLL DIG TILL DINA RUTINER SOM DU HAR GJORT VECKOR INNAN LOPPET!

Så.. testa inte nya skor veckan innan, ät inte på något nytt exotiskt ställe kvällen innan.. prova inte några nya magiska piller, dunder drycker eller höjdar energybarer som har införskaffats på SportExpot kvällen innan eller samma dag som loppet.

Sen är är det bara att köra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar